تبلیغات
وبلاگ احادیث - محرم ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام
وبلاگ احادیث
صلی الله علیک یا حضرت شاه ولایت یا امام المتقین یا علی بن ابیطالب علیه السلام

كربلا، نمایشگاهی از حقایق و معارف ؛ اگر با تدبّر به عاشورا و كربلای امام حسین (علیه السلام ) بنگریم ، می‌ بینیم كه آن حادثه چیزی جز مدرسه و دانشگاه نیست، دارالتّعلیم و دارالتّربیه است كه حقایق و معارف دین را تعلیم می ‌كند و انسان می ‌سازد و اخلاق انسانی بوجود می ‌آورد. در واقع امام حسین (علیه السلام ) در كربلا در روز عاشورا یك نمایشگاهی از حقایق و معارف دینی تشكیل داده و در آن حقایق و معارف را عملاً نشان داده است. امام حسین(علیه السلام ) خیلی كم حرف زده است امّا در ظرف چند ساعت از یك روز به قدر تمام عمر بشر از خود عمل نشان داده است. تمام حقایق دینی را از عقاید و اخلاق از زهد و تقوا و ایثار و فداكاری و جهاد و... همه را مجسّم كرده و در معرض دید عالمیان قرار داده است.... برگرفته از سلسله مباحث معارفی آیت الله سید محمد ضیاء آبادی عاشورا یعنی : فهم دین خدا

alt

 

امام حسین (ع) : ایمان بنده مومن کامل نمیشود مگر اینکه در او چهار خصلت باشد : 1.اخلاقش نیکو باشد ، 2.بخشنده باشد ، 3.از گفتن حرفهای زیادی خودداری کند ، 4.زیادی مالش را انفاق کند.  ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 454

شیخ صدوق (ره) در امالی از ابراهیم بن ابی المحمود روایت کرده که حضرت امام رضا (ع) فرمودند : همانا محرم ماهی بود که اهل جاهلیت قتال در آنماه را حرام میدانستند و این امت جفاکار خون های ما را در آنماه حلال دانستند و هتک حرمت ما کردند و زنان و فرزندان ما را در آنماه اسیر کردند و آتش در خیمه های ما افروختند و اموال ما را غارت کردند و حرمت حضرت محمد (ص) را در حق ما اهلبیت رعایت نکردند ، همانا مصیبت روز شهادت حسین (ع) دیده های ما را مجروح گردانیده است و اشک ما را جاری کرده و عزیز ما را شهید گردانیده است و زمین کربلا مورث کرب و بلاء ما گردید تا روز قیامت ، پس بر حسین (ع) باید بگریند گریه کنندگان ، همانا گریه بر آنحضرت فرو می ریزد گناهان بزرگ را ، پس حضرت فرمود که پدرم چون ماه محرم میشد کسی آنحضرت را خندان نمی دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورای محرم ، چون روز عاشورا میشد آن روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود امروز روزی است که حسین (ع) شهید شده است  و شیخ صدوق از حضرت رضا (ع) روایت کرده است ، هرکه ترک کند سعی در حوائج خود را در روز عاشورا حق تعالی حوائج دنیا و آخرت او را بر آورد و هرکه روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد ، حق تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او گرداند و دیده اش در بهشت به ما روشن باشد و هرکه روز عاشورا را روز برکت شمارد و برای برکت آذوقه در آن روز در خانه ذخیره کند برکت نیابد در آنچه ذخیره کرده است و خدا او را در روز قیامت با یزید و عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد ( لعنهم الله ) در اسفل درک جهنم محشور گرداند.  منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 348

ابن قولویه به سند معتبر از داود رقی روایت کرده است که گفت روزی در خدمت حضرت صادق (ع) بودم که آب طلبید چون بیاشامید اشک از دیده های مبارکش فرو ریخت و فرمود ای داود خدا لعنت کند قاتل حسین (ع) را پس فرمود : هر بنده ای که آب بیاشامد و یاد کند حضرت سیدالشهدا (ع) را و لعنت کند بر قاتل او البته حقتعالی صدهزار حسنه برای او بنویسد و صدهزار گناه از او رفع کند و صدهزار درجه برای او بلند کند و چنان باشد که صدهزار بنده آزاد کرده باشد و در روز قیامت با دل خنک و شاد و خرم مبعوث گردد.  منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 351


مجموعه درباره ی حضرت امام حسین (ع) ( شامل : فضایل آنحضرت ، شیعیانی که برای حضرت عزاداری میکنند ، ثواب گریه بر حضرت سیدالشهدا (ع) ، گزیده ای از احوالات و سخنان آنحضرت (ع) در راه کربلا و ..... )

مجموعه احادیث حضرت امام حسین (ع)

ماهنامه احادیث شماره 21 ویژه نامه محرم

مجموعه نواهای عاشورایی

دانلود صفیر هدایت شماره 025 با عنوان (دانشگاه عاشورا و درس مهّم آن) از سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

دانلود کتاب امام حسین (ع) چراغ حیات ، کشتی نجات { با فرمت pdf } از تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

 

دانلود کتاب از حسین گفتن تا حسینی شدن ( اشاره‌ای به فلسفه قیام خونین سید الشهداء(ع)از منظر تربیتی ){ با فرمت pdf } از تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

انگیزه‌ی اصلی سیّدالشّهداء(علیه السلام) از قیام خود
در این خطبه امام(علیه السلام) هدف اصلی خود را بیان نموده، می ‌فرماید:انگیزه‌ ی من از این قیام جز این نیست كه به حقّ عمل شود ، مگر نمی ‌بینید به حقّ عمل نمی ‌شود و از باطل جلوگیری نمی ‌گردد؟من مرگ را سعادت می ‌دانم و زندگی با ستمگران موجب ملال و دلتنگی است.بنابراین معلوم است كه امام حسین(علیه السلام) چه خواسته و هدفی داشت.او حقّ را می ‌خواست.بنابراین اگر ما مرتّب از حقّ دم می ‌زنیم و برای امام حسین(علیه السلام) بر سر و سینه‌ی خود می ‌زنیم امّا در زندگی ‌مان حقّ را می ‌كُشیم، در آن صورت چگونه می ‌توانیم بگوییم:
یا لَیْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوزاً عَظیماً؛
ای حسین جان!ای كاش ما هم با تو بودیم و به فوز عظیم می‌ رسیدیم.

مبادا از نظر حضرتش در این سخن دروغگو قلمداد شویم. حسین(علیه السلام) می‌فرماید من از شما عمل به حقّ را می‌ خواهم و به شما می ‌گویم:
اَلا تَرَوْنَ اَنّ الْحَقّ لا یُعْمَلُ بِهِ؛
آیا نمی ‌بینید كه به حقّ عمل نمی ‌شود؟

چرا در زندگی به حقّ عمل نمی‌ كنید؟ چرا زن در مقابل شوهرش به حقّ عمل نمی‌ كند؟ چرا شوهر در مقابل زن و فرزندانش به حق عمل نمی ‌كند ؟ چرا كاسب بازار مسلمان به حقّ عمل نمی ‌كند؟ اگر راست می ‌گویید، به حقّ عمل كنید و بدانید كه امام حسین(علیه السلام) حقّ است و از او صادقانه پیروی كنید.امام حسین(علیه السلام)كم‌ سخن بود ولی پر عمل. مِثل ما پرحرف كم‌عمل نبود.اگر سخنان امام حسین(علیه السلام) را جمع‌آوری كنیم از لحظه‌ای كه از مدینه حركت كرد تا هنگامی كه به كربلا رسید سخنان محدودی از آن حضرت ثبت شده است.امّا در این فاصله‌ی كوتاه آن امام همام یك دنیا عمل از خود نشان داد. ظرف چند ساعت در یك روز، عملی بزرگ و ماندگار انجام داد كه تا جهان، جهان است باقی و جاودان است و به سبب همین عمل خالصانه‌ی اوست كه سخنانش را دل‌های حق ّ‌پذیر می پذیرند و شخصیّت ممتازش محبوب جهانیان قرار گرفته است.... برگرفته از سلسله مباحث اعتقادی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (از حسین (علیه السلام ) گفتن تا حسینی شدن )


تحوّل اخلاقی و عملی،هدف اصلی از مجالس امام حسین (علیه السلام) : مقصود از ذكر مصائب هم این است كه ما بیندیشیم آن مصیبتها كه برآن عزیزان خدا وارد كرده‌اند ما آنگونه مصائب را بر آنها وارد نكنیم و دردناكشان نسازیم و خوب میدانیم كه امام حسین‌(علیه السلام)آن درد و زجری كه از بی‌دینی مردم می‌كشید، از ضربات نیزه و شمشیر شمر و سنان و خولی و ...نكشیدو لذا می‌فرمود:

(اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لایُعْمَلُ بِهِ وَ اَنَّ الْباطِلَ لایُتَناهَی عَنْهُ)؛

«آیا نمی‌بینید كه به حقّ عمل نمی ‌شود و از باطل خودداری نمی‌گردد»؟!

حال اگر ما نیز عامل به حق و مُنتَهی از باطل نباشیم بر اساس این گفتار،آن امام محبوب را آزرده و دردناك كرده‌ایم !

ما مجالسی را كه به نام امام حسین‌‌(علیه السلام)تشكیل می‌دهیم ، مجلس توسّل می ‌نامیم و توسّل را هم به معنای ذكر مصیبت كردن و گریستن می شناسیم و حال آن كه معنای توسّل این نیست ! توسّل یعنی: چیزی را وسیله قراردادن برای رسیدن به چیز دیگر. یعنی مقصد و هدف دیگری در كار است و برای رسیدن به آن هدف وسیله‌ای به كار می ‌بریم.

ما می ‌خواهیم شركت در مجلس امام حسین‌(علیه السلام)و گریه بر مصائب ایشان را وسیله قرار دهیم برای اینكه اوّلاً او را به عنوان امام به معنای واقعیش بشناسیم و آنگاه از هدف و مقصدی كه از نهضتش داشته است آگاه گردیم و بفهمیم منطقش چه بوده و از مردم زمانش چه می‌خواسته كه نپذیرفته‌اند و عاقبت او را كشته‌اند! این حقیقت را خوب بفهمیم و مراقب باشیم كه ما هم فكراً و عملاً در صف دشمنان آن‌ حضرت قرار نگیریم! این معنای توسّل است؛ ولی ما این كار را نمی ‌كنیم بلكه ما شركت در این مجالس و گریه بر امام‌حسین‌(علیه السلام)را هدف قرار داده‌ایم نه وسیله! و لذا اگر مجلسی با شور و اشك و آه و ناله و افغان پایان پذیرد و به قول بعضی كربلا بشود آن مجلس را مجلس موفّق به حساب می‌آوریم و خود را كه در آن مجلس شركت داشته‌ایم انسان به هدف رسیده می‌دانیم و اصلاً توجّهی به تحوّل اخلاقی و عملی كه هدف اصلی از شركت در این مجالس می ‌باشد نمی ‌كنیم و كمبودی از این جهت در خود نمی ‌بینیم و این معنای هدف قرار دادن وسیله است و ضدّ معنای توسّل است. برگرفته از سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (دانشگاه عاشورا و درس مهمّ آن )


حکمت نامه حضرت امام حسین (علیه السلام)

ویژگىِ عاقل

نزهة الناظرـ از امام حسین علیه السلام ـ : چون پیشامد سختى بر عاقل در رسد ، غم را با دوراندیشى مى رانَد و درگاه عقل را براى چاره جویى مى كوبد ..نزهة الناظر : ص ۸۴ ح ۱۳ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 19

نشانه دانشمند

تحف العقول از امام حسین علیه السلام ـ: از نشانه هاى دانشمند ، نقد كردن گفته خود و آگاهى به حقایق فنّ مناظره است .تحف العقول : ص ۲۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۱۹ ح ۱۴ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 25

محاضرات الاُدباءـ از امام حسین علیه السلام ـ: اگر همه گفته هاى عالِم ، نیكو و درست بود ، ممكن بود كه بر اثر خودبینى دیوانه شود ؛ بلكه همانا عالِم ، كسى است كه گفته هاى درستش فراوان باشد . محاضرات الاُدباء : ج ۱ ص ۵۰ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 25

علّت آفرینش

علل الشرائع به نقل از سلمة بن عطا ، از امام صادق علیه السلام ـ: حسین بن على علیه السلام بر یارانش در آمد و فرمود : «اى مردم ! خداوند بزرگِ بِشْكوه ، بندگانش را نیافریده ، جز براى آن كه او را بشناسند و چون او را شناختند ، عبادتش كنند و چون عبادتش كردند ، با عبادت او ، از عبادت جز او ، بى نیاز شوند» .
پس مردى گفت : اى فرزند پیامبر خدا ! پدر و مادرم فداى تو ! معرفت خدا، یعنى چه ؟
فرمود : «شناخت مردم هر عصر نسبت به امامى كه اطاعتش بر آنان، واجب است» .{یعنى لازمه معرفت وایمان حقیقى به خداوند متعال ، شناخت امام هر عصر است}علل الشرائع : ص ۹ ح ۱ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۲۸ عن مسلمة بن عطا ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۱۲ ح ۱ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 63

خانه عمل

بستان الواعظین ، ابو الفرج ابن جوزى :گفته شده است كه حسین علیه السلام چون قبرها را مى دید ، مى فرمود : «چه ظاهرِ زیبایى و چه مصیبت هایى در درون آنهاست! خدا را ، خدا را ، بندگان خدا ! سرگرِم دنیا نشوید كه قبر ، خانه عمل است . عمل كنید و غفلت نورزید و بخوانید :

اى كه به دنیا، سرگرم گشته است ؛ و درازى آرزو ، او را فریفته است!
مرگ ، ناگهان در مى آید ؛ و قبر ، صندوق عمل است» .بستان الواعظین لأبی الفرج ابن الجوزی : ص ۱۹۴ ؛ إحقاق الحقّ : ج ۱۱ ص ۶۲۸ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 133

 

 

 

 


وقتی که امام حسین (ع) به شهادت رسید ، در پشت دوش آن حضرت پینه ها و اثرهایی بود ، از امام زین العابدین (ع) پرسیده شد این پینه ها و اثرها از چیست ؟ حضرت سجاد (ع) فرمود : این پینه ها و اثرها از بسیاری برداشتن بارهای سنگین  و کیسه های غذا بود که شبها بر دوش مبارک خود به خانه های بیوه زنان و یتیمان و مسکینان میبرد.  عین الحیوة صفحه 527 ، منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 344

حذیقة بن یمان گوید : دیدم پیغمبر (ص) دست حسین بن علی (ع) را گرفته و میفرماید : ای مردم این حسین بن علی است او را بشناسید ، بدانکه جانم به دست اوست او در بهشت است و دوستش در بهشت و دوست دوستش در بهشت.  امالی شیخ صدوق صفحه 596 مجلس هشتادو هفتم

سماک از ام سلمه رضی الله عنهما روایت کند که گفت : روزی هم چنان که رسول خدا (ص) نشسته بود و حسین (ع) در دامانش بود ، به ناگاه اشک از دیدگانش سرازیر شد ، من عرض کردم : ای رسول خدا قربانت شوم چگونه است که می بینم شما را که اشک می ریزی ؟ فرمود : جبرئیل نزد من آمد و مرا به فرزندم حسین تسلیت گفت و به من خبر داد که گروهی از امت من او را می کشند ، خداوند شفاعت مرا بهره ایشان نسازد.  ارشاد شیخ مفید جلد 2 صفحه 133





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ اینترنتی احادیث در آبان ماه سال 1387 کار خود را رسما آغاز کرد ، وبلاگ اینترنتی احادیث وابسته به هیچ گروه یا سازمان و یا شخصیتی نیست و به طور مستقل فعالیت میکند.

هدف از ایجاد این پایگاه جهانی حدیثی ترویج احادیث معصومین (ع) در بین مسلمانان جهان است. سخنان معصومین (ع) زیبا و جذاب است و اگر گفتار و کلام ائمه اطهار (ع) به صورت ساده و روان در منابر و سخنرانی ها و پایگاه های اینترنتی اسلامی به طور مستمر به مردم عرضه شود ، مردم عاشق دین و عمل به دستورات دینی میگردند ، امام رضا (ع) نیز این سخن را در حدیثی بیان میفرمایند : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد ، پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

ضمناً کپی برداری از محتویات وبلاگ برای ترویج اندیشه های شیعی بلامانع می باشد.

التماس دعا

برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات
( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد )
مدیر وبلاگ : محب اهل بیت (ع)
صفحات جانبی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 احادیث

  بانک سخنرانی های شهید شیخ احمد کافی (ره) پایگاه شهر
حدیث