تبلیغات
وبلاگ احادیث - پاسخ محكم حضرت امام صادق (علیه السلام) به تناقض‌یابی ابن ابی العوجاء
وبلاگ احادیث
صلی الله علیک یا حضرت شاه ولایت یا امام المتقین یا علی بن ابیطالب علیه السلام

پاسخ محكم امام صادق (علیه السلام) به تناقض‌یابی ابن ابی العوجاء

ابن ابی العوجاء آدمی كافر و ملحد، امّا سخنوری قهّار بود و اطّلاع از آیات قرآنی هم داشت. اصلاً قرآن برای این می ‌خواند و حفظ می ‌كرد كه به زعم خود تناقضاتی در آیات آن به دست آورد.

روزی هشام بن حكم را كه یكی از اصحاب امام صادق(علیه السلام)بود ملاقات كرد و گفت: من در قرآن شما تناقضی یافته‌ام، هشام گفت: آن كجاست؟ گفت: در سوره‌ی نساء دو آیه هست كه با هم تناقض دارند، یكی آیه‌ی سوّم است كه راجع به ازدواج با زن‌ها می ‌گوید :

]وَ إنْ خِفْتُمْ ألاّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنَی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً...[؛  

اگر می ‌ترسید از اینكه به هنگام ازدواج با دختران یتیم، رعایت عدالت درباره‌ی آنها ننمایید، از ازدواج با آنها صرف نظر كنید و با زنان دیگر كه مطلوبتان هست ازدواج كنید، دو یا سه یا چهار همسر اختیار نمایید و اگر می ‌ترسید از اینكه رعایت عدالت درباره‌ی همسران متعدّد داشته باشید، تنها به یك همسر اكتفا نمایید...

این آیه نشان می ‌دهد كه رعایت عدالت در میان همسران متعدّد ممكن هست، در صورتی كه آیه ‌ی دیگر از همین سوره می ‌گوید:

]وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ...[؛[1]

شما هر قدر كوشش كنید نمی ‌توانید در میان همسران خود عدالت و مساوات برقرار سازید...

این آیه نشان می ‌دهد كه اصلاً رعایت عدالت در میان همسران متعدّد ممكن نیست؛ آیا این دو مضمون با هم متناقض نیستند، اوّلی امكان رعایت عدالت و دوّمی عدم امكان آن. بدیهی است كه متناقضند. هشام از جواب این اشكال عاجز شد و از ابن ابی العوجاء مهلت خواست، او گفت: تا یك سال به تو مهلت می‌ دهم كه جواب بیاوری، هشام دید چاره‌ای جز استمداد از ولیّ زمان و مبیّن قرآن، حضرت امام صادق (علیه السلام)ندارد، لذا سوار بر مركب خود شد و راه بین عراق و حجاز را با دشواری زیاد پیمود. در مدینه خدمت امام (علیه السلام) رسید، طرح مشكل كرد و جواب خواست. امام (علیه السلام) فرمود:

آن آیه كه امكان رعایت عدالت را اثبات می‌ كند، مربوط به نفقه یعنی تأمین خوراك و پوشاك و مسكن و دیگر وسایل رفاه و آسایش در زندگی است كه هر مردی موظّف است در این جهات در حدّ شأن خود عدالت و مساوات بین همسران متعدّدش برقرار سازد.

و امّا آن آیه كه امكان رعایت عدالت را نفی می ‌كند، مربوط به تمایل و محبّت قلبی است كه معلول عوامل خارج از اختیار آدمی است.از باب مثال دو زن كه یكی زیبا صورت است و دیگری نازیبا، یكی خوش زبان است و دیگر بدزبان، طبیعی است كه ممكن نیست شوهر این دو زن، هر دو را یكسان دوست داشته باشد، چون محبّت قلبی خارج از اختیار انسان است و معلول عوامل بیرون از وجود اوست؛ اینجاست كه آیه می ‌فرماید:

]وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ...[؛

شما هر قدر هم بكوشید كه بین همسرانتان [از لحاظ تمایل و محبّت قلبی] مساوات و عدالت برقرار سازید، نخواهید توانست.

آری، در تأمین وسایل رفاه در زندگی باید در میانشان در حدّشأن و توانایی ‌شان رعایت عدالت و مساوات بنمایید.

هشام بعد از دریافت جواب بی ‌درنگ به بغداد برگشت و به ابن ابی العوجاء گفت: جواب آورده‌ام، او كه هیچ باور نمی ‌كرد اشكال او جواب داشته باشد، آن هم به این زودی، وقتی سخن هشام را شنید حیرت‌زده گفت: این سخن از آنِ تو نیست، این را از حجاز آورده‌ای.[2]

شریعت، نیازمند وجود امام معصوم (علیه السلام)

آری قرآن]تبیاناً لكلّ شیء[است و همه چیز در قرآن هست، امّا یك همه چیز فهم هم باید در كنار قرآن باشد تا همه چیز را بیان كند و او امام معصوم منصوب از جانب خدا در هر زمان است. امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می ‌فرمود:

(ذَلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ یَنْطِقَ وَ لَكِنْ اُخْبِرُكُمْ عَنْهُ[3]

این قرآن[در دسترس شما] است حال از او بخواهید كه با شما سخن بگوید، ولی هرگز[با شما] سخن نخواهد گفت؛ لكن من شما را از[حقایق] آن باخبر می ‌سازم.

فرزندش امام باقر (علیه السلام) هم فرموده است: من اگر اهلش را بیابم، همه‌ی حقایق عالم را از پنج حرف]الصّمد[بیرون می ‌آورم.پس معلوم شد كه اصل اختلاف ما با اهل تسنّن، در مسأله‌ی حكومت و زمامداری امّت بعد پیامبراكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) نیست، بلكه اختلاف اساسی ما با آنها در مسأله‌ی لزوم وجود امام معصوم منصوب از جانب خدا بعد از رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) …است كه مبیّن قرآن باشد و این همان است كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)…بر حسب نقل متواتر بین شیعه و سنّی فرموده است:(اِنّی تارِكٌ فیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی اَهْلَ بَیْتی)؛من در میان شما دو چیز گرانقدر از خود باقی می ‌گذارم، كتاب خدا و عترت و اهل بیتم كه هر دو با هم وسیله‌ی هدایت شما هستند و این دو، هیچگاه در امر هدایت امّت از یكدیگر جدا نخواهند شد.

اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و ارزقنا معرفتهم و محبّتهم و وفّقنا لطاعتهم واجعل خاتمة امرنا خیراً

والسّلام علیكم و رحمه الله و بركاتة


 


[1]ـ سوره‌ی نساء،آیه‌ی129.

[2]ـ تفسیر برهان،ج1،ص420.

[3]ـ نهج‌البلاغه‌ی فیض،خطبه‌ی157.

 

برگرفته از تفسیر سوره نحل از تألیفات حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی صفحه 355 الی 357





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ اینترنتی احادیث در آبان ماه سال 1387 کار خود را رسما آغاز کرد ، وبلاگ اینترنتی احادیث وابسته به هیچ گروه یا سازمان و یا شخصیتی نیست و به طور مستقل فعالیت میکند.

هدف از ایجاد این پایگاه جهانی حدیثی ترویج احادیث معصومین (ع) در بین مسلمانان جهان است. سخنان معصومین (ع) زیبا و جذاب است و اگر گفتار و کلام ائمه اطهار (ع) به صورت ساده و روان در منابر و سخنرانی ها و پایگاه های اینترنتی اسلامی به طور مستمر به مردم عرضه شود ، مردم عاشق دین و عمل به دستورات دینی میگردند ، امام رضا (ع) نیز این سخن را در حدیثی بیان میفرمایند : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد ، پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

ضمناً کپی برداری از محتویات وبلاگ برای ترویج اندیشه های شیعی بلامانع می باشد.

التماس دعا

برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات
( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد )
مدیر وبلاگ : محب اهل بیت (ع)
صفحات جانبی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 احادیث

  بانک سخنرانی های شهید شیخ احمد کافی (ره) پایگاه شهر
حدیث