تبلیغات
وبلاگ احادیث - اول رجب ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)
وبلاگ احادیث
صلی الله علیک یا حضرت شاه ولایت یا امام المتقین یا علی بن ابیطالب علیه السلام

اول رجب ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) بر شیعیان و محبین خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) تبریک عرض می نماییم.

حضرت امام باقر (ع) فرمود : رسیدگی به خویشاوندان اعمال انسان را پاکیزه میگرداند و باعث رشد و ازدیاد مال و دارایی شده و موجب دفع گرفتاری و بلا میگردد و رسیدگی به حساب را در روز قیامت آسان نموده و اجل را به تاخیر می اندازد.  تحف العقول صفحه 309

قُتاده، عالم معروف بصری، خدمت حضرت امام باقرالعلوم (علیهم السلام) آمد. امام فرمود:

(یا قُتادَة اَنْتَ فَقیهُ اَهْلِ الْبَصْرَة)؛

«ای قتاده،تو فقیه بصریان هستی».

فقیه یعنی دانشمند دین‌شناس قرآن‌شناس.

 او خواست اظهار ادب كند،گفت:

(كَذلِكَ یَزعُمُونَ)؛

«مردم این طور می‌ پندارند».

فرمود:

(بَلَغَنِی اَنَّكَ تُفَسِّرُ الْقُرآنَ)؛

«به من خبر رسیده كه تو قرآن را تفسیر می ‌كنی».

گفت: بله. فرمود: مقام بزرگی برای خود ادّعا می ‌كنی. حال،معنای آیه‌ای را از تو می ‌پرسم.عرض كرد: بفرمایید. فرمود: این آیه در سوره‌ی سبأ به چه معناست؟

]وَ جَعَلْنا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقُرَی الَّتِی بارَكْنا فِیها قُریً ظاهِرَة وَ قَدَّرْنا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أیَّاماً آمِنِینَ[؛سوره‌ی سبأ،آیه‌ی18.

ظاهر آیه راجع به داستان سرزمین سبا است كه سرزمینی بسیار آباد و دارای شهرهایی امن، پرنعمت و پر جمعیّت بوده است.میان شهرهای آن، قریه‌های كوچك و بزرگی وجود داشته كه به هم متّصل و دارای نعمت فراوان و امنیّت كامل بودند. بعد، كفران نعمت كردند و به عذاب خدا محكوم شدند و همه چیز خود را از دست دادند و خاك ‌نشین شدند. حالا آیه‌ی شریفه می ‌فرماید:

«در میان مردم سبا و آن شهرهای آباد پرنعمت، شهرهای دیگری كه نمایان است قرار دادیم [و به آنها گفتیم] شب‌ها و روزها در این آبادی‌ها با امنیّت كامل مسافرت كنید».

امام فرمود : مقصود از آن شهرها كدام است كه مردم با امنیّت كامل میان آنها رفت و آمد می‌ كنند و احساس هیچ‌ گونه خوف و نا امنی نمی‌ كنند؟

قتاده گفت: مراد شهر مكّه است كه هر كس از خانه‌ی خود بیرون آید و زاد و راحله‌ی حلال داشته باشد (مركب و توشه‌ی راهش از ممرّ حلال به دست آمده باشد) با امنیّت می ‌رود و بر می‌ گردد. امام فرمود: بگو ببینم آیا تا به حال نشده است كه مردم بین راه مكّه گرفتار راهزن‌ها بشوند و آنها اموالشان را ببرند و خودشان را بكشند؟ یا حتّی در داخل مسجدالحرام مردمی كشته شوند ؟

قتاده و جمع دیگری كه در آن مجلس حضور داشتند ، گفتند : چرا، از این ‌گونه حوادث بین راه مكّه و در خود مكّه فراوان پیش آمده است، با آن‌كه زاد و راحله‌ی حلالی هم داشته‌اند.امام فرمود: پس آن شهرهای امن و امانی كه قرآن می ‌گوید كدام است؟ قتاده جوابی نداشت. سكوت كرد و امام فرمود:

(یا قُتادَة اِنْ كُنْتَ اِنَّما تُفَسِّرُ الْقُرآنَ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسِكَ فَقَدْ هَلَّكْتَ وَ اَهْلَكْتَ)؛

«ای قتاده،[این را بدان] اگر بخواهی از روی فهم خود،آیات قرآن را تفسیر كنی، به هلاكت افتاده‌ای و مردم را نیز به هلاكت انداخته‌ای».

(وَیْحَكَ یا قُتادَة ذلِكَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ بِزاٍد و راحِلَة...عارِفاً بِحَقِّنا یَهْوَانا قَلْبُهُ...)؛

«وای بر تو ای قتاده، این آیه [مربوط به ما امامان اهل بیت است و] معنایش این است:كسی كه از خانه‌اش با زاد و راحله‌ی حلال بیرون آید و معرفت و محبّت ما را در دل داشته باشد و به قصد اطاعت از فرمان ما حركت كند، با امنیّت از انحراف در اعتقاد و عمل در مسیر دین پیش می ‌رود و از عذاب جهنّم در امان می ‌ماند».

نه این كه بین راه مكّه لطمه و صدمه‌ای نمی ‌خورد. اینها حوادث طبیعی است و ممكن است در هر زمان و مكانی پیش بیاید. مراد از شهرهای مبارك ]الْقُرَی الَّتِی بارَكْنا فِیها‌[ما امامان از اهل بیت هستیم و مراد از شهرهای ظاهر كه فرموده است:]قُریً ظاهِرَةً[علما و فقهای شیعه‌ی ما هستند كه رابط میان ما و مردمند؛ آنها ظاهرند و در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

پس كسانی كه معارف و احكام دین خود را به وسیله‌ی فقهای شیعه از امامان اهل بیت (علیهم السلام) می‌ گیرند و به آن عمل می ‌كنند،تنها كسانی هستند كه با امنیّت و اطمینان خاطر در صراط مستقیم دین حركت می ‌كنند و در روز جزا از عذاب خدا در امانند و این است معنای این آیه از سوره‌ی سبأ.تفسیر نورالثّقلین،جلد4،صفحه‌ی330؛ بحارالانوار،جلد46،صفحه‌ی349.

حجّ مقبول برای كسی كه قلبش متوجّه اهل بیت (علیهم السلام)است

امام باقر (علیهم السلام) سپس فرمود: مقصود آیه‌ای هم كه دعای ابراهیم‌(ع)را نقل می‌ كند:

]...فَاجْعَلْ أفْئِدَة مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إلَیْهِمْ...[؛سوره‌ی ابراهیم،آیه‌ی37.

«...خدایا، قلب ‌های گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز...»،

ما هستیم؛ یعنی ابراهیم(ع)از خدا خواسته است كه دل ‌های مردم را به سوی ما متوجّه كند و لذا‌]الیهم‌[‌فرموده است نه(الیه)كه راجع به بیت باشد.

(فَنَحْنُ وَ اللهِ دَعْوَةُ اِبراهیمَ الَّتی مَنْ هُواَنا قَلْبُهُ قُبِلَتْ حَجَّتُهُ وَ اِلاّ فَلا)؛

«پس، به خدا قسم، ما هستیم مقصود از دعای ابراهیم كه هر كس قلباً متوجّه ما باشد، حجّش مقبول می ‌شود؛ وگرنه، قبول نمی ‌گردد».

آنگاه امام فرمود:

(وَیْحَكَ یا قُتادَة اِنَّما یَعْرِفُ الْقُرآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ)؛بحارالانوار،جلد46،صفحه‌ی349.

«وای بر تو ای قتاده، تنها كسی قرآن را می ‌شناسد[و محیط به حقایق آن است]كه مخاطب قرآن بوده است[و او رسول خدا و اهل بیت او هستند]».

افشای چهره‌ی منافقانه‌ی حسن بصری

همچنین،حضرت باقرالعلوم (ع)در پایان مناظره با حسن بصری به او فرمود:

(وَ نَحْنُ تِلْكَ الذُّرِّیَّة الْمُصْطَفاة)؛

«ما هستیم آن ذرّیّه‌ی برگزیده از جانب خدا».

(لا اَنْتَ وَ اَشْباهُكَ یا حَسَنُ)؛

«نه تو و امثال تو ای حسن».

بعد فرمود:

(یا حَسَنُ لَوْ قُلْتُ لَكَ حِینَ ادَّعَیْتَ ما لَیْسَ لَكَ وَ لَیْسَ اِلَیْكَ یا جاهِلَ اَهْلِ الْبَصْرَة لَمْ اَقُلْ لَكَ اِلاّ ما عَلِمْتُهُ مِنْكَ وَ ظَهَرَلِی عَنْكَ)؛تفسیر نورالثّقلین،جلد4،صفحه‌ی331.

«ای حسن، اگر من تو را به خاطر ادّعای نابجایی كه كرده‌ای و خود را عالم به علوم قرآن نشان داده‌ای توبیخ كنم و بگویم ای نادان اهل بصره،در این صورت، سخنی صواب گفته‌ام و آنچه از تو برایم معلوم و روشن شده است، اظهار كرده‌ام».

امام می‌ خواست چهره‌ی منافقانه‌ی او و امثال او را، كه در پشت این چهره‌ی به ظاهر مؤمن خود پنهان كرده بودند و مردم ظاهربین را فریب می ‌دادند و از مسیر دین حقّ منحرف می ‌ساختند، آشكار سازد و مردم را از انحراف و كجروی، كه موجب هلاكت ابدی آنها می‌ شد، باز دارد.

وجود اقدس امام زمان(عج)بیت‌الله واقعی

در روایت آمده است كه حضرت امام باقر‌‌(ع)در مسجدالحرام مردم را در حال طواف دیدند و به همراهانشان فرمودند:

(هكَذَا كانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ)؛

«در زمان جاهلیّت نیز همین گونه طواف می ‌كردند».

یعنی، این طوافی نیست كه خدا در اسلام از مردم خواسته است.بعد فرمودند:

(إنَّمَا اُمِرُوا أنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَنْفِرُوا إلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلایَتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ)؛

«مردم از آن جهت مأمور به طواف شده‌ اند كه پس از آن به سوی ما بیایند و ولایت ما را اعلام كنند و مودّت و نصرت خودشان را به ما عرضه بدارند».كافی،جلد1،صفحه‌ی392.

مجموعه ای از سخنان ، کرامات و اندرزهای شکافنده علوم حضرت امام محمد باقر علیه السلام

جابر بن عبد اللَّه انصارى گوید: حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله به من فرمودند: شما مردى از فرزندان حسین را ملاقات خواهى كرد كه نامش محمّد است، وى علم را از هم خواهد شكافت، هر گاه وى را ملاقات كردى سلام مرا به او برسان.   اعلام الوری صفحه 371

از حضرت باقر (ع) روایت شده که اگر برای علم خود مردمی شایسته و لایق می یافتم ، همانا توحید و اسلام و دین و شرایع را از کلمه صمد آشکار می ساختم ؛ ولی چگونه من چنین اشخاصی را بیابم با اینکه جدم امیرالمومنین (ع) کسی را نیافت که متحمل علم او گردد ، باری حضرت باقر (ع) بسیاری از گنجهای پنهانی از معارف و حقایق احکام الهی و حکمتها و لطائف را هویدا ساخت که بر هیچکس پوشیده نیست مگر آنکه دیده بصیرتش نابینا و قلبش فاسد و ناپاک باشد و همانا به واسطه اظهار علوم بود که آنحضرت شکافنده علم و آشکار کننده دانش نامیده شد.  انوارالبهیه صفحه 133

امام باقر (علیه السلام) : در دل هیچ انسانی کبر(تکبر) وارد نمی شود مگر آنکه عقلش به همان اندازه ناقص می شود ، خواه کم باشد یا زیاد . الحدیث جلد 2 صفحه 319

امام باقر (علیه السلام) : بهترین عبادت عفت شکم و فرج است. اصول کافی جلد 3 صفحه 125

حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: شیعیان ما كسانى هستند كه اطاعت خدا را كنند. بحارالانوار جلد 17 ( جلد 2 ) صفحه 166   

امام باقر (علیه السلام) فرمود : هر كس عمل كند به آنچه می داند خدا می ‏آموزدش آنچه نمی داند. بحارالانوار جلد 17 ( جلد 2 ) صفحه 168

امام باقر (علیه السلام) فرمود : خدا را نشناخته کسی که نافرمانی او کند و سپس این دو شعر انشاد فرمود و معنی آن این است که : نافرمانی خداوند میکنی و اظهار دوستی با او می نمایی ؛ به جان تو قسم در میان کارها ؛ این کارها تازه و بدیع است ؛ اگر دوستی تو از راه صدق و راستی بود همانا فرمانبرداری او میکردی ؛ زیرا هر دوستی مطیع و فرمانبردار دوست خویش است.   انوارالبهیه صفحه 144





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ اینترنتی احادیث در آبان ماه سال 1387 کار خود را رسما آغاز کرد ، وبلاگ اینترنتی احادیث وابسته به هیچ گروه یا سازمان و یا شخصیتی نیست و به طور مستقل فعالیت میکند.

هدف از ایجاد این پایگاه جهانی حدیثی ترویج احادیث معصومین (ع) در بین مسلمانان جهان است. سخنان معصومین (ع) زیبا و جذاب است و اگر گفتار و کلام ائمه اطهار (ع) به صورت ساده و روان در منابر و سخنرانی ها و پایگاه های اینترنتی اسلامی به طور مستمر به مردم عرضه شود ، مردم عاشق دین و عمل به دستورات دینی میگردند ، امام رضا (ع) نیز این سخن را در حدیثی بیان میفرمایند : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد ، پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

ضمناً کپی برداری از محتویات وبلاگ برای ترویج اندیشه های شیعی بلامانع می باشد.

التماس دعا

برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات
( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد )
مدیر وبلاگ : محب اهل بیت (ع)
صفحات جانبی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 احادیث

  بانک سخنرانی های شهید شیخ احمد کافی (ره) پایگاه شهر
حدیث