تبلیغات
وبلاگ احادیث - دعاى بیست و چهارم صحیفه سجادیه از دعاهاى امام سجاد علیه السّلام است براى پدر و مادر خود علیهما السّلام‏
وبلاگ احادیث
صلی الله علیک یا حضرت شاه ولایت یا امام المتقین یا علی بن ابیطالب علیه السلام

(تعظیم و بزرگ داشت پدر و مادر در همه شرائع مورد اهمیّت و پسندیده عقل است، و از تعظیم و احسان به آنان آن است كه آنها را از صمیم قلب باید دوست داشت و دقائق آداب را در خدمتشان مراعات نمود و به آنها مهربانى كرد و خوشنودیشان را بدست آورد، و بهترین دارائى خود را از آنها دریغ ننمود و در انجام اوامرشان كوشید و آنها را به دعاى شایسته یاد كرد، چنانكه خداى تعالى در قرآن كریم به همه ی این‏ها راهنمائى كرده آنجا كه می فرماید «سوره اسراء آیه 23»: وَ قَضى رَبُّكَ الاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ ایَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ احْساناً امَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ احَدُهُما اوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما افٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَریماً «آیه 24» وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ، وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانى صَغیراً ؛ یعنى و پروردگار تو حكم كرد كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكوئى نمائید، و چنانكه یكى از آنها یا هر دو نزد تو پیر و سالخورده «كه باعث زحمت و رنج شود» گردند اُفّ «سخن بتنگ آمده» به ایشان مگو و بانگ بر آنها مزن، و با آنان نیكو سخن گو و از روى رحمت و مهربانى با ایشان فروتنى نما، و بگو پروردگارا آنها را بیامرز چنانكه مرا در كودكى پروردند.
مردى به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله گفت : مرا عملى بیاموز كه بوسیله آن به رحمت خدا نزدیك شوم ، فرمود: پدر و مادر دارى؟ گفت: آرى، فرمود: به ایشان نیكوئى كن كه نیكوئی ‏در باره ی آنها از همه چیز به رحمت حقّ نزدیكتر است. حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام فرموده : بنده‏ اى كه به پدر و مادر خود در زمان زنده بودنشان نیكوكار است اگر بمیرند وامشان نپردازد و براى آنها آمرزش نطلبد خداوند او را عاق و بد رفتار می نویسد، و بنده ‏اى كه در زمان حیاتشان عاقّ آنها است چون مردند وامشان را بپردازد و براى آنان آمرزش بخواهد خداى عزّوجلّ او را نیكوكار مینویسد ):

 [- 1 بار خدایا بر محمّد بنده و فرستاده خود و بر خاندان پاكانش (حضرت زهرا و أئمّه معصومین) رحمت فرست، و آنان را به بهترین رحمتها و نیكی ها و درود خود امتیاز دِه-]

 [- 2 و پدر و مادر مرا- بار خدایا- به گرامى داشتن نزد خود و احسان و نیكى از جانب خویش برترى بخش، اى بخشنده ‏ترین بخشندگان-]

 [- 3 بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و دانستن آنچه درباره ی ایشان بر من واجب است به من الهام نما و در دلم انداز، و آموختن همه ی آن واجبات را بى كم و كاست برایم فراهم آور، سپس مرا به آنچه كه به من الهام مینمائى وادار، و براى انجام در آنچه بدانستن آن بینایم می سازى توفیقم ده، تا بجا آوردن چیزى از آنچه مرا به آن دانا گردانیده ‏اى از من فوت نگردد، و اندامم از خدمت در آنچه بمن الهام نموده ‏اى سنگین نشود (سُست نگشته باز نماند، چون حقوق پدر و مادر در زندگى و پس از مرگشان بر فرزند بیش از آنست كه انسان آن را در یابد از این رو امام علیه السّلام از خداوند سبحان درخواست می نماید كه آنها را به او الهام فرماید و به انجام آن موفّق سازد، اَبى وَلاَّد حَنّاط گفته : از حضرت صادق علیه السّلام‏ از قول خداى عزّوجلّ : وَ بِالْوالِدَیْنِ احْسانًا «و به پدر و مادر نیكوئى نمائید» پرسیدم : این احسان و نیكوئى چیست؟ فرمود: احسان آن است كه با آنها خوش رفتارى نمائى، و اگر چیزى از تو خواستند هر چند بى نیاز باشند آنها را نرنجانى، آیا خداوند عزّوجلّ نمی فرماید «سوره آل عمران آیه ی 92» : لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ « هرگز نیكى را در نیابید تا آنكه از آنچه دوست می دارید انفاق كنید» پس از آن حضرت صادق علیه السّلام فرمود: و امّا قول خداى عزّوجلّ: امَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ احَدُهُما اوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما افٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما « و چنانكه یكى از آنها یا هر دو نزد تو پیر و سالخورده گردند اُفّ سخنى كه بتنگ آمده باشى به ایشان مگو، و بانگ بر آنها مزن» اگر تو را نگران ساختند به آنها افّ مگو، و اگر تو را كتك زدند بانگ بر آنان مزن، وَ قُلْ لَهُما قَولاً كَریمًا «و با ایشان نیكو سخن گو» فرمود: اگر تو را كتك زدند به ایشان بگو: خدا شما را بیامرزد، كه سخن نیكوى تو باشد، وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ «و از روى مهربانى با ایشان فروتنى نما» فرمود: چشمت را از نگاه كردن به آنها جز به مهربانى و نرمى پر مكن و صدایت را بر صداى آنها بلند مگردان و نه دستت را بر دست آنها و بر ایشان پیشى مگیر، و از آن حضرت علیه السّلام روایت شده : مردى نزد رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آمد و گفت: من در جهاد رغبت داشته خواهان آن هستم، پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود : در راه خدا جهاد كن كه اگر كشته شوى نزد خدا زنده بوده و روزى داده می شوى ، و اگر مُردى پاداش تو بر خدا است، و اگر برگشتى از گناهان برگشته ‏اى چنانكه بدنیا آمده اى، آن مرد گفت : یا رسول اللّه من پدر و مادر سالخورده دارم كه با من اُنس داشته نمی خواهند به جهاد روم، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود : با ایشان باش قسم به آنكه جان من بدست او است همدمى پدر و مادر به تو روز و شبى بهتر از یكسال جهاد است. این اخبار دلالت دارد به اینكه بیشتر حقوق پدر و مادر و نیكى به آنها را جز خدا و آنكه خدا به او آموخته نمی داند)-]

 [- 4 بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست چنانكه ما (مسلمانها) را بآنحضرت شرافت و بزرگى دادى ، و بر محمّد و آل او درود فرست‏ چنانكه به سبب آن بزرگوار براى ما حقّى بر خلق (بر دیگرى) واجب گردانیدى (رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله ) فرموده : مؤمن را بر مؤمن هفت حقّ و بهره است كه از خدا بر او واجب گشته: تعظیم و بزرگ داشت هنگام دیدن او، و دوست داشتن او در دل، و مواسات و برابرى براى او در مال و دارائى خود، و اینكه غیبت و سخن گفتن پشت سر او را حرام بداند، و هنگام بیمارى او را عیادت و دیدار نماید، و جنازه او را تشییع كند، و پس از مردن درباره او جز نیكى نگوید)-]

 [- 5 بار خدایا مرا چنان گردان كه از پدر و مادر بترسم مانند ترسیدن از پادشاه ستمكار، و با ایشان خوشرفتارى نمایم همچون خوش رفتارى مادر مهربان، و فرمانبرى و نیكوكاریم را به آنان در نظر از خواب، خواب آلوده خوش تر و در دلم از آشامیدن تشنه گواراتر گردان تا آرزوى آنها را بر آرزوى خود برگزینم، و خوشنودى ایشان را بر خوشنودى خویش جلو اندازم، و نیكوئیشان را درباره خود هر چند اندك باشد بسیار شمارم، و نیكوئى خویش را درباره آنها هر چند بسیار باشد كم بدانم (بسیار شمردن نیكوئى پدر و مادر اگر چه كم باشد براى آن است كه رغبت در دوستى و فرمانبرى آنها زیاد گردد و در سپاسگزارى و قیام به حقوق آنان كوتاهى نشود)-]

 [- 6 بار خدایا صدایم را در برابر ایشان آهسته و سخنم را خوشایند و خویم را نرم نما، و دلم را بر آنها مهربان كن، و مرا به ایشان سازگار و بر آنان رحیم گردان-]

 [- 7 بار خدایا آنان را به پرورش من جزا ده و در گرامى داشتنم پاداش ده، و آنچه در كودكى از من محافظت نموده ‏اند (رنج هائی كه برایم كشیده ‏اند) براى آنها نگاه دار (پاداش رنجشان را عطاء فرما. اشاره به اینكه چون فرزند نمی تواند نیكى پدر و مادر را درباره خود پاداش دهد از این رو پاداش ایشان را از خداوند متعال خواسته)-]

 [- 8 بار خدایا و آزارى كه از من به ایشان رسیده یا ناپسندى كه از من به آنان رخ داده یا حقّى كه براى آنها نزد من تباه گشته آن را سبب ریختن گناهان و بلندى درجات و مقام ها و فزونى حسنات و نیكی هاشان قرار ده (علماى امامیّه «رضوان اللّه علیهم» اتّفاق دارند بر عصمت انبیاء و ائمّه «علیهم السّلام» و این كه گناهى از گناهان كوچك و بزرگ از ایشان سر نمی زند، و پاسخ اعتراف به گناه و آمرزش طلبیدن آنان آن است كه می خواستند چگونگى اعتراف و درخواست آمرزش گناهان را یاد مردم دهند، و یا آنكه به زبان امّت و شیعیان سخن می گفتند، پس اعتراف ایشان به گناه اعتراف به گناه امّت و شیعیان است، و یا اینكه انبیاء و ائمّه «علیهم السّلام» همیشه به یاد خدا بوده به عالم ارواح توجّه داشتند پس هرگاه براى خوردن و آشامیدن و آنچه كه مباح است از آن مرتبه به این عالم رومی آوردند از آن استغفار می نمودند) اى بر گرداننده بدیها بچندین برابرش از خوبیها ((اشاره به فرمایش خداى تعالى «سوره فرقان آیه 70»: الا مَنْ تابَ وَ امَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحا فَاولئِكَ یُبَدِّل اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ «جز آنانكه توبه كنند و ایمان آورند و عمل نیكو انجام دهند پس خدا گناهان آنها را به ثوابها تبدیل گرداند» و تبدیل گناه بچندین برابرش از ثواب را سبب‏ آن است كه چون سیّئه و گناه بنده به حسنه و ثواب تبدیل شود چنان است كه حسنه ‏اى بجا آورده و خداى تعالى فرموده «سوره انعام آیه 160»: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ امْثالِها ؛ یعنى هر كه كار نیكو كند او را ده برابر آن خواهد بود))]

 [- 9 بار خدایا آنچه پدر و مادر در گفتار با من تعدّى نموده ‏اند (سخنان ناروائى گفته ‏اند) یا در كردار درباره من بیجا رفتار كرده ‏اند (به شایستگى مرا تربیت و پرورش ننموده ‏اند) یا حقّ مرا تباه ساخته ‏اند یا از آنچه واجب است (وظیفه ایشان بوده كه آن را انجام دهند) درباره ی من كوتاهى كرده ‏اند من آن را به آنان بخشیدم و آن را وسیله احسان بر ایشان گردانیدم، و از تو خواهانم كه وبال و گرفتارى آن را از ایشان بردارى (آنان را بگفتار و كردار بیجا و تضییع حقّ و انجام ندادن وظیفه درباره من به كیفر نرسانى) زیرا من درباره خود بایشان‏ گمان بد نمی برم، آنان را در مهربانى به خویش سهل انگار نمی دانم، و از آنچه در باره ‏ام نموده ‏اند كراهت نداشته دلگیر نیستم، اى پروردگارم-]

 [- 10 زیرا حقّ ایشان بر من واجبتر و نیكیشان به من دیرین ‏تر و نعمتشان نزد من بزرگتر از آنست كه آنها را به عدل و داد قصاص نموده گروگیرى كنم، یا مانند آنچه نموده ‏اند رفتار نمایم (و اگر چنین كنم پس) در این هنگام- اى خداى من- بسیارى كار ایشان براى پرورش من چه شد؟! و سختى رنجشان در پاس داشتنم كو؟ و تنگى (گرفتارى) كه براى گشایش (آسایش) بر من بخود هموار نموده ‏اند كجا است؟-]

 [- 11 چه بسیار دور است (شگفتا) ایشان نمی توانند حقّ خود را از من بدرستى بگیرند (زیرا حقوق آنها بسیار و بیش از آنست كه بتوانند همه آنها را بستانند) و من نمی توانم آنچه (حقوقى) كه براى آنها بر من واجب است دریابم، و شرط خدمت و چاكرى آنان را بجا آورم، پس بر محمّد و آل او درود فرست، و مرا (در انجام وظیفه) یارى كن اى بهترین كسی كه از او یارى می خواهند، و توفیقم ده اى راهنماینده ‏تر كسی كه به او رو می آورند، و مرا روزى (قیامت) كه هر نفسى به آنچه كرده جزا داده می شود در حالی كه به انها ستم نمی شود در جرگه كسانى كه با پدران و مادران بد رفتارى كرده و آنها را آزرده ‏اند قرار مَده (حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام فرموده : خداوند عزّوجلّ‏ براى بنده در سه چیز رخصت قرار نداده «آنها را آسان نشمرده»: اداى امانت و سپرده به نیكوكار و بدكار، و وفاى به عهد و پیمان براى نیكوكار و بدكار، و نیكى به پدر و مادر نیكوكار باشند یا بد كردار. و از زُهَرى روایت شده كه گفته: علىّ بن الحسین علیهما السّلام با مادرش طعام نمی خورد، و به مادر خود خوشرفتارترین مردم بود، از آن حضرت سبب طعام نخوردن با مادر را پرسیدند ؟ فرمود : می ترسم با مادر طعام خورم و چشم او به چیزى از خوردنى سبقت گیرد و من ندانسته آن را بخورم پس عاق او گردم. سیّد نعمت اللّه جزائرى - علیه الرّحمة- در شرح خود بر صحیفه پس از نقل این روایت می نویسد: مُراد از مادر آن حضرت علیه السّلام در اینجا پرورش دهنده آن حضرت است كه كنیز امام حسین علیه السّلام بوده، و امّا مادر حقیقى آن بزرگوار چنانكه صدوق- رحمه اللّه- از حضرت رضا علیه السّلام روایت نموده هنگام زائیدن از دنیا رفته، پس امام حسین علیه السّلام او را به كنیزى سپرد، و آن حضرت او را مادر می خواند، و گفته شده: كه مادر آن حضرت علیهما السّلام در واقعه كربلا خود را در فرات انداخت از جهت اینكه صبرش تمام گشته یا از اسیرى می ترسید، زیرا او از دختران پادشاهان عجم بود و از یزید گمان می برد دشمنى سختى را كه بین پادشاهان عرب و عجم بود، و گفته شده : سیّد السّاجدین علیه السّلام چون آنچه در آن بیابان بسرشان آمده دید براى مادر خود ترسید به آنچه كه مادرش بر نفس خویش می ترسید پس او را بر شتر یا اسبى سوار كرده و روانه ساخت و معلوم نشد به كجا رفت، و گفته شده:او را به كوهى در خراسان برد و در آنجا مرد، و آن كوه «كه از سلسله جبال خراسان است» الآن بین مردم طهران معروف است كه آن را زیارت می كنند و به آن تبرّك می جویند، و براى این گفتار از اخبار شواهدیست، خلاصه مادر حقیقى آن حضرت پس از واقعه كربلا دیده نشده است، و آنچه روایت شده كه آن حضرت علیه السّلام چون از شام برگشت مادرش را بمولى و غلام خود شوهر داد، مُراد از مادر پرورش دهنده آن بزرگوار بود، نه مادر حقیقى او چنانكه بسیارى از دانشمندان گمان كرده ‏اند، زیرا پذیرفتنى نیست كه دختر یزدجرد پادشاه عجم هنگامى كه خواستند او را شوهر دهند به كسى جز حسین علیه السّلام تن نداد چگونه بعد از او به یكى از موالى و غلامان تن می دهد؟! و نیز حمل مولى بر عبد و غلام غلط و نادرست است، زیرا مولى در اینجا به معنى محبّ و دوست است كه از شیعیان باشد، و چون این مطلب را تحقیق و تصدیق نمودى بدان كه از پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله رسیده: مردى به آنحضرت گفت: یا رسول اللّه كیست سزاوارترین مردم بخوشرفتارى و آمیزش من با او؟ فرمود:مادرت، گفت: پس از او كیست؟ فرمود: مادرت، گفت: پس از او كیست؟ فرمود: پدرت. مادر را دو بار بیان فرمود: و در روایت دیگر سه بار بیان كرده، و بعضى علماء گفته ‏اند : گفتار پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله دلیل است بر اینكه دو ثلث مال فرزند براى مادر است بنا بروایت یكم یا سه چهار آن بنا بروایت دوم، و براى پدر سه یك است یا چهار یك، و آیات و اخبار كه زیادى حقّ مادر را بر پدر بیان می كند بسیار است، و این منافات با اختصاص پدر براى ولایت و سر پرستى فرزند ندارد، زیرا قیام به آن از جمله چیزهائى است كه مناسب مردان است)-]

 [- 12 بار خدایا بر محمّد و آل و فرزندان او درود فرست، و پدر و مادر مرا به بهترین چیزى (پاداشى) كه اختصاص داده ‏اى به آن پدران و مادران بندگان با ایمانت را امتیاز ده، اى بخشنده ‏ترین بخشندگان-]

 [- 13 بار خدایا، یاد ایشان را در پى نمازها و در وقتى از اوقات شب و در هر ساعتى از ساعات روزم از یاد مبر-]

 [- 14 بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و مرا به وسیله دعاى براى ایشان و ایشان را به سبب مهربانیشان به من بیامرز آمرزش پا برجا، و به شفاعت و میانجیگرى من براى ایشان از آنها راضى و خوشنود شو (آنها را مشمول رحمتت گردان) خوشنودى یكسره (نه آمرزش و خوشنودى با شرط و صفت و وقت) و آنها را با گرامى داشتن به جاهاى آسایش (در بهشت) برسان-]

 [- 15 بار خدایا اگر آمرزشت به آنان پیشى گرفته پس آنها را شفیع من گردان، و اگر آمرزشت به من پیشى گرفته پس مرا شفیع آنها ساز تا به مهربانى تو در سراى گرامى و جاى آمرزش و رحمتت گرد آئیم، زیرا تو داراى فضل بزرگ و نعمت دیرینى، و مهربانترین مهربانانى.-]

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام، صفحه 158 الی 167





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ اینترنتی احادیث در آبان ماه سال 1387 کار خود را رسما آغاز کرد ، وبلاگ اینترنتی احادیث وابسته به هیچ گروه یا سازمان و یا شخصیتی نیست و به طور مستقل فعالیت میکند.

هدف از ایجاد این پایگاه جهانی حدیثی ترویج احادیث معصومین (ع) در بین مسلمانان جهان است. سخنان معصومین (ع) زیبا و جذاب است و اگر گفتار و کلام ائمه اطهار (ع) به صورت ساده و روان در منابر و سخنرانی ها و پایگاه های اینترنتی اسلامی به طور مستمر به مردم عرضه شود ، مردم عاشق دین و عمل به دستورات دینی میگردند ، امام رضا (ع) نیز این سخن را در حدیثی بیان میفرمایند : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد ، پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

ضمناً کپی برداری از محتویات وبلاگ برای ترویج اندیشه های شیعی بلامانع می باشد.

التماس دعا

برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات
( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد )
مدیر وبلاگ : محب اهل بیت (ع)
صفحات جانبی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 احادیث

  بانک سخنرانی های شهید شیخ احمد کافی (ره) پایگاه شهر
حدیث