تبلیغات
وبلاگ احادیث - هشتم ربیع الثّانی ولادت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
وبلاگ احادیث
صلی الله علیک یا حضرت شاه ولایت یا امام المتقین یا علی بن ابیطالب علیه السلام

 

شیعیان ! مایه ی زینت ما باشید

این چند جمله نورانی را از حضرت امام عسکری (ع) بشنویم که ضمن نامه ای به یکی از اصحابشان مرقوم فرموده اند : حقیقت اینکه وقتی خداوند منّان بر اساس رحمت خود تشریع شریعت کرد و برنامه های سعادت آفرین آسمانی خود را برای شما مقرّر فرمود ، دری به روی شما باز کرد و کلیدی به دست شما داد تا از آن در به راه او وارد شوید و با آن کلید ، درهای معارف احکام الهی را به روی خود بگشایید.آن درِ راه خدا و آن کلید ، گنجینه های معارف و احکام الهی ، ولایت محمّد و آل محمّد است که اگر نبود محمّد (ص) و اوصیاء از فرزندان او (علیهم السلام) شماها همچون بهائم متحیّر و سرگردان بودید که هیچ برنامه ای از برنامه های آسمانی خدا را نمی شناختید و آیا نه مگر به هر شهری از دروازه ی آن باید داخل شد. بحارالانوار جلد 75 صفحه 374

در روایت دیگری که باز از آن حضرت نقل شده است خطاب به شیعیانش فرموده است : شما را سفارش می کنم به تقوای خدا و پرهیزکاری در فضای دینتان و کوشا بودن در اطاعت فرمان خدا و راستگویی و امانتداری چه آنکه وقتی یک فرد از شما طایفه ی شیعه در روش دینی خود پرهیزکاری و راستگویی و امانتداری و خوش خلقی با مردم از خود نشان داد می گویند : این شیعی است و تربیت شده ی در مکتب اهل بیت است و من خوشحال می شوم.خدا را در نظر بگیرید و مایه ی زینت ما باشید و مایه ی ننگ و عار ما نباشید.آری ما اهل همه ی خوبی ها هستیم امّا هیچ بدی از ما نشأت نمی گیرد.بحارالانوار جلد 75 صفحه ی 372

 

 

 

ماهنامه احادیث { وِیژه نامه ولادت حضرت امام حسن عسکری (ع) }

ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری (ع) در مدینه طیبه در سنه 232 هجری قمری در ماه ربیع الثانی بوده و در تعیین روز آن اختلاف است ، علامه مجلسی (ره) فرموده است : مشهورتر آن است که روز ولادت آن حضرت روز جمعه هشتم ماه ربیع الثانی بوده.اسم شریف آن حضرت حسن و کنیه اش ابو محمد و مشهورتر القابش زکی و عسکری است و به آن حضرت و همچنین به پدر و جدش (علیهم السلام) ابن الرضا می گفتند.        منتهی الآمال { حاج شیخ عباس قمی (ره) } صفحه 1016 زندگانی حضرت امام حسن عسکری (ع)

حضرت امام حسن عسکری (ع) فرمود : هركس در پنهانى برادر خود را پند دهد او را آراسته و هر كه آشكارا به او اندرز گوید از او عیب جوئى  كرده. مواعظ امامان علیهم السلام-ترجمه جلد هفدهم بحار، جلد 1 صفحه 320

امام حسن عسكری (ع) : نفوذ شرك در ضمیر مردم ، پنهان‌تر از آن است كه مورچه سیاهی در شب تیره و تاریكی روی گلیم سیاهی راه برود. (وقتی بشر در آن شرایط تاریك و سیاه از راه‌ رفتن مور آگاه نشود ، قطعاً از شرك ، كه پنهان ‌تر از آن است ، آگاه نخواهد شد.) الحدیث جلد 2 صفحه 171

امام حسن عسکری (ع) : شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر می برند تا فرزندم که پیامبر اکرم (ص) نوید ظهورش را داده ظاهر شود. کتاب وسائل الشیعه جلد 2 صفحه 908

احادیث حضرت امام حسن عسکری (ع)

ابوهاشم جعفری گوید : خدمت حضرت عسکری (ع) رفتم و می خواستم از آن حضرت نقره بگیرم و انگشتری بسازم و برای تبرک در دست کنم ، ولی نشستم و فراموش کردم ، چون با حضرت خداحافظی نموده و برخاستم ، حضرت انگشتری به من داد و فرمود : نقره می خواستی ما انگشتر به تو دادیم ، نگین آن با خرج ساختنش را استفاده کردی ، خدا برای تو گوارا سازد ای ابوهاشم ، من از این موضوع تعجب کردم و گفتم ای آقای من توئی ولی خدا و پیشوای من ، آنچنان پیشوائی که به فضل و اطاعت وی به دین خداوند متمسکم ، حضرت فرمود خدا تو را بیامرزد ای ابوهاشم.   ترجمه انوارالبهیه صفحه 334 { از تالیفات حاج شیخ عباس قمی (ره) } 

فضائل و مناقب حضرت امام حسن عسکری (ع)

اطمینان به امامت امام حسن عسكری(ع)

حضرت امام حسن عسكری (ع)از طرف حكومت عبّاسی در سامرّاء تحت نظر بودند.هر چند روز یك بار آن حضرت را به دربار احضار می ‌كردند.از یكی از دوستدارانشان نقل شده است : آن روز معیّنی كه می‌ خواستند سوار شوند؛ ما شیعیان سر راهشان رفته و منتظر ایستاده بودیم تا اماممان را از نزدیك زیارت كنیم.وقتی امام (ع) از در منزل خارج شدند، سوار بر مركب بودند.قبلاً نامه‌ای از طرف امام(ع)به یكی از افراد ما ـ كه مورد اعتمادمان هم بود ـ رسیده بود با این دستور كه امروز كسی بر من سلام نكند و با من حرفی نزند؛حتّی از دور هم كسی مرا با انگشت نشان ندهد،جاسوس‌ ها در اطراف پراكنده‌اند و شناسایی می ‌كنند و برای شما گرفتاری درست می‌ شود.راوی گفته است: كنار من جوانی ایستاده بود. دیدم وقتی از مضمون نامه آگاه شد، خیلی پریشان‌ حال گردید.گفتم: چرا این قدر ناراحت شدی؟ گفت: من از مدینه آمده‌ام؛ با زحمات زیاد این راه را طیّ كرده‌ ام تا به اینجا رسیده‌ام.آنجا امامت امام حسن عسكری(ع)مورد اختلاف بود.بعضی قائل و بعضی منكر بودند.من خواستم اینجا بیایم و امامم را بشناسم چون رسول خدا…فرموده است:

(مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهًْْ جاهِلیَّهًْْ)؛

«هر كس امام زمانش را نشناخته بمیرد، به مرگ زمان كفر و نفاق مرده است».

آمدم آقا را از نزدیك ببینم و سؤالاتی كنم و اطمینان به امامتش پیدا كنم و حال می ‌بینم كه كسی حقّ ندارد به ایشان سلام كند و با ایشان حرف بزند؛ از این جهت سخت دگرگون شدم.در همین حال امام سوار بر مركب به محاذات ما رسیدند و توقّف اندكی كردند و نگاهی به چهره‌ی جوان انداختند و تبسّمی كرده و فرمودند :

(أغِفاریٌّ اَنتَ)؛

«تو غفاری هستی»؟

او گفت:بله!

امام(ع)فرمود:

(ما فَعَلَتْ اُمُّكَ حَمْدَوِیَّهْْ)؛

«مادرت حمدویّه چه می ‌كند»؟

جوان عرض كرد: خوب است!

امام(ع)از مقابل ما رد شد.دیدم آن جوان بسیار خوشحال شد.گفتم: تو آقا را تا به حال دیده بودی؟ گفت:نه،به خدا قسم این اوّلین بار است كه زیارتشان كردم و با همین سؤال مشكلم را حلّ كرد و ایمان به امامتش پیدا كردم زیرا نه كسی خبر داشت كه من از نسل "ابوذر غفاری" هستم و نه كسی از نام اصلی مادرم آگاه بود و با همین دو سؤال از من، دگرگونم ساخت و مؤمنم گردانید.بحارالانوار،جلد50،صفحه‌ی269

 

استبصار یحیی به امامت امام حسن عسكری(ع)

شخص دیگری به نام یحیی گفته است : من با پسر عمویم درباره‌ی امامت گفتگویی داشتیم. او معتقد به امامت بود و من منكر!از این رو آمدم به سامرّاء. در همان روزی كه امام(ع)برای رفتن به دربار عبّاسی حركت می ‌كرد، من هم در میان جمعیّت ایستاده بودم.پیش خودم فكر كردم اگر مقابل من رسید و دست به عمّامه‌اش برد و آن را از سرش برداشت و به من نگاه كرد و دوباره بر سرش گذاشت، می ‌فهمم كه امام است.همین كه این فكر از ذهنم گذشت دیدم حضرت رسید مقابل من و توقّفی كرد و دست برد و عمّامه‌ اش را از سرش برداشت و نگاهی به چهره‌ی من انداخت و عمّامه را سرش گذاشت و فرمود:

(یا یَحْیَی ما فَعَلَ ابْنُ عَمِّكْ الَّذِی كُنْتَ تُنازِعُهُ فِی الاِمامَهِْْ)؛

«ای یحیی!پسر عمویت كه در امر امامت با هم نزاع داشتید، چه می ‌كند»؟

گفتم: خوب است!

فرمود: با او نزاع نكن.این را فرمود و از مقابلم گذشت.من فهمیدم كه امامت و ولایت، از آنِ ایشان است و مستبصر شدم.بحارالانوار،جلد50،صفحه‌ی270

 

مواعظی از حضرت امام حسن عسكری(ع)

حال، چند جمله به عنوان موعظه از امام حسن عسكری(ع) نقل می ‌شود.

با ورع‌ ترین مردم

(اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَة)؛

«با وَرَع ‌ترین مردم كسی است كه وقتی كنار كاری شبهه ‌ناك رسید، توقّف كند».

كاری كه حرام بودنش مسلّم نیست امّا احتمال حرام بودن دارد و شبهه‌ ناك است، انسان با ورع از آن نیز اجتناب می ‌كند.

عابدترین مردم

(اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ اَقامَ عَلَی الْفَرائِضِ)؛

«عابدترین مردم كسی است كه فرایض[واجبات]را انجام دهد و آنها را ترك نكند».

فرایض و واجبات هم منحصر به نماز و روزه و حجّ نیست. در زندگی خانوادگی، رعایت حقوق مرد و زن نسبت به یكدیگر از فرایض است و ترك آن،گناه و موجب عقاب است.اولاد و والدین حقوق متقابل دارند. در روابط اجتماعی، همه‌ی افراد دارای حقوق متقابل هستند و رعایت آن از فرایض است و رمز عبادت خداست.

زاهدترین مردم

(اَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ)؛

«زاهدترین مردم كسی است كه مرتكب كار حرام نشود».

زاهد آن نیست كه غذای خوب نخورد و لباس خوب نپوشد و در مسكن خوب ننشیند،بلكه زاهد از نظر امام عسكری(ع) كسی است كه از حرام كاری و حرام ‌خواری بپرهیزد و طبیعی است كسی كه در پرهیز از حرام دقّت تمام داشته باشد، در زندگی، آلوده به تجمّل و زیاده ‌روی در خوراك و پوشاك و مسكن نیز نخواهد شد. بی‌اعتنایی به محرّمات است كه زندگی پرتجمّل به بار می‌آورد.

محكم‌ ترین مردم

(اَشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ)؛

«محكم ‌ترین مردم از نظر تلاش و كوشش دینی كسی است كه از [مطلقِ] گناهان [از هر قبیل كه هست] بپرهیزد».

در تمام افكار و اخلاق و اعمالش مراقب باشد كه از مسیر دستورهای دین انحراف پیدا نكند.

نقص عمر

(اِنَّكُمْ فِی آجالٍ مَنْقُوصَةٍ)؛

بدانید كه آن به آن از عمرتان كاسته می ‌شود و رو به مرگ و عالم برزخ در حركتید.روزی كه از مادر متولّد شدیم، مثلاً هفتاد سال با مرگ فاصله داشتیم؛ اینك كه هفتاد ساله شده‌ایم، شاید چند روزی یا چند ساعتی بیشتر با مرگ فاصله نداشته باشیم.

(وَ اَیّامٍ مَعْدُودَة)؛

روزهایی شماره ‌دار و زودگذر را داریم می ‌گذرانیم.

(وَ الْمَوتُ یَأْتِی بَغْتَة)؛

مرگ هم ناگهان فرا می ‌رسد و انسان در یك لحظه خود را می‌ یابد كه از دنیا جدا شده و در شكم عالم برزخ افتاده است.آنجاست كه هر كه هر چه كاشته است، همان را درو می ‌كند.اینك خوب بنگریم كه هم اكنون داریم چه كشت می ‌كنیم.

(لا تُجْزَوْنَ اِلاّ ما كُنْتُم تَعْمَلوُن)؛

«جز آنچه هم اكنون دارید انجام می‌ دهید،[آنجا چیزی به عنوان] كیفر و پاداش نخواهید داشت».برگرفته از کتاب شرح زیارت جامعه کبیره آیت الله ضیاء آبادی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ اینترنتی احادیث در آبان ماه سال 1387 کار خود را رسما آغاز کرد ، وبلاگ اینترنتی احادیث وابسته به هیچ گروه یا سازمان و یا شخصیتی نیست و به طور مستقل فعالیت میکند.

هدف از ایجاد این پایگاه جهانی حدیثی ترویج احادیث معصومین (ع) در بین مسلمانان جهان است. سخنان معصومین (ع) زیبا و جذاب است و اگر گفتار و کلام ائمه اطهار (ع) به صورت ساده و روان در منابر و سخنرانی ها و پایگاه های اینترنتی اسلامی به طور مستمر به مردم عرضه شود ، مردم عاشق دین و عمل به دستورات دینی میگردند ، امام رضا (ع) نیز این سخن را در حدیثی بیان میفرمایند : خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد ، پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

ضمناً کپی برداری از محتویات وبلاگ برای ترویج اندیشه های شیعی بلامانع می باشد.

التماس دعا

برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات
( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد )
مدیر وبلاگ : محب اهل بیت (ع)
صفحات جانبی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 احادیث

  بانک سخنرانی های شهید شیخ احمد کافی (ره) پایگاه شهر
حدیث